RY FOR FAMILIER UGE 28 | 7. JULI – 13. JULI 2024

Tag familien med på højskole i sommerferiens uge 28: Vi tilbyder 6 forskellige workshops med Natursafari, Teater, Musik på tværs, Keramisk værksted, Svejs dig glad eller Planter og design. Børn, forældre og bedsteforældre med børnebørn kan deltage sammen (børn skal være fyldt 10 år). Man er også velkommen uden børn.

Natur og friluftsliv
Fra Ry Højskoles have og park er der direkte adgang til Møllesø og Gudenåen på kanten af et af Danmarks største skovområder. Vi har egen badebro, friluftssauna, plateauer i træerne og klatrefaciliteter, der kan udfordre børn og voksne i alle aldre.

Teatersal, musiklokaler, keramik og svejsning
Den syvkantede teatersal med sminkerum er tumleplads for skuespillere, og musiklokalerne er veludstyrede med sanganlæg og masser af instrumenter. Keramikerne og Co2-svejserne arbejder enten udendørs eller i vores værksteder.

Familiekurser
Kort sagt: familiekurserne er den perfekte ramme for en uge for børn, unge, forældre og bedsteforældre, der ønsker inspiration til oplevelse, leg, læring og samvær på tværs af alder, fysik og forudsætninger.

Program for 2024
Det endelige program for Ry for Familier 2024 er endnu ikke helt færdigt. Men her kan man orientere sig om program for Ry for familier.

Workshops
Børn og voksne deltager sammen på alle workshops, men behøver ikke som familie at vælge det samme.

Formiddagene og eftermiddagene
Hver formiddag deltager man i sit valgte modul. Eftermiddagene byder på fællesoplevelser og forskellige faglige og sociale aktiviteter.

En del af et klassisk højskoleophold
På familiekurset bliver du en del af et klassisk højskoleophold med morgensamling, fortælling, sang, leg, samtaler og hyggeligt samvær.

Kursusleder, priser og tilmelding
Kursusleder: Mads Strange Laursen

Priser
Voksne : 5.600,-
Unge under 25 år : 3.600,-
Børn 10 – 17½ år : 2.800,-

Tilmeldinger til sommerkurserne starter 6. november 2023 kl. 12.00.

Natursafari for familier

Vi udforsker naturen og udfordrer hinanden i kanoflåder og leg i skolens have ved Gudenåen.

Vi skal ro i kano og kajak. Vi skal afprøve vores mod og samarbejde, når vi klatrer på Himmelstigen eller havens træer, og vi skal nyde udelivet, når vi laver mad over bål, og når vi tager på tur og overnatter i det fri.

Undervisere: Marie Riis, Maria Halding, Frands Toudal, William Horn

Keramisk værksted

Har du nysgerrige hænder, og har du mod på at give dig i kast med lerets forunderlige univers? Så kom med til en uges fordybelse og leg i keramikværkstedet på Ry Højskole.

Vi skal bygge mystiske dyr og væsener, dejlige kopper med sjove overflader og måske en ny favorit til vindueskarmen. Du bliver præsenteret for basale formgivningsteknikker og du får også mulighed for at prøve kræfter med drejeskiven. I starten af ugen præsenteres et tema, som vi vil tage udgangspunkt i, når de forskellige opgaver og teknikker vises.

Alle kan være med, uanset forkundskaber.

Undervisere: Birgit Marie Østerby

Teater for familier

Vi skal arbejde med nogle af teatrets grundelementer, vi skal improvisere, og vi skal afprøve hinanden og os selv på gulvet bl.a. indenfor de forskellige discipliner i teatersport.

Vi skal også arbejde med status, roller og gode historier, men først og fremmest skal vi hitte på, lege og spiller en masse teater med og for hinanden.

Underviser: Katrine Weigelt Nielsen

Svejs dig glad

Du lærer i begyndelsen af ugen det grundlæggende omkring teknik og sikkerhed, så vi hurtigt kan komme i gang med at konstruere opfindsomme, mærkelige maskiner.

Måske bygger vi mekaniske cykler af genbrug og alt det vi sammen finde på.

Underviser: Niels Rahbæk og Thomas Vedel

Planter og design

Jord, blomster og beskidte fingre er et must, når vi sammen forbinder ideer og natur til nye design. Det bliver en uge, hvor håndarbejde er i fokus.

Underviser: Kaja Skytte og Benthe Boesen

Musik på tværs

Her skal der spilles musik, rokkes med rytmer og rulles med stemmer. Måske spiller vi musikken på en helt anden måde end dens oprindelige form. Der er plads til leg, sammenspil, og glæde på vores Musik på tværshold.

Undervisere: Anders Graae og Kristian Skårhøj