Book rundvisning

Her bor vi

Ry Højskole ligger lige over for togstationen i Ry med en halv time til Århus og tre timer til København.

Skolens værelser er placeret tæt på søen, i gamle snoede gange eller i den helt nye ombyggede værelsesfløj overfor den gamle Station. Tårnet er fra 1900, gymnastiksalen fra 1883, teatersalen fra 1983 og det nye Bakkehuset blev indviet i 2018. Siden 2017 de fleste af skolens ældste bygninger blevet ombygget og restaureret.

Udsigt, historie og det nye

Fra foredragssalen er der udsigt over parken, vandet og de gamle bøgetræer. Vi lever og ånder i en skøn blanding af gammelt og nyt, hvor hvert lille dørhåndtag og hvert lille vindue har sin egen historie. Væggene er blevet flyttet og malet, nedbrudt og genopsat. Når du kommer igen om 10 år, har vi rokeret om igen.

Grønne områder

Ry Højskoles grønne park dukker op 30 meter fra Klostervej og Stationen. Neden for parken ligger Møllesø, hvor Gudenåen løber igennem. Fra badebroen bader vi året rundt, og der er altid en kano eller kajak til fri benyttelse.

Ikke langt herfra

På den anden side er skov og træer, og ikke langt herfra knejser Himmelbjerget. Det er godt at cykle i de mange bakker, og det gør vi gerne, fx i faget Adventure Race. I det hele taget ligger højskolen placeret mellem natur og kultur – så smukt, man kan forestille sig.

Vores by

Byen omkring os er fra 1872, hvor jernbanen blev anlagt og der blev bygget en stationsbygning. Men historien går længere tilbage via den gamle hovedby, Gl. Rye. Skt. Sørens kirke i Gl. Rye blev startskuddet til reformationen, da den jyske adel valgte Christian III til konge i 1534.

En moderne og hyggelig by & øm kloster

Man kan stadig besøge resterne af Øm Kloster, hvor der endnu er urter fra gammel tid og adskillige grave fra alle de, der blev begravet på stedet.

Øm Kloster fungerer i dag som museum og fra udgravningerne kan man blandt andet se udviklingen i lægevidenskaben. Det er også på Øm Kloster, man hvert år kan deltage i Øl på Øm, hvor håndbryggere fra hele landet drager til og præsenterer deres produkter.

Aktivitet i byen

I dag er Ry en moderne by med cafeer, hyggelige spisesteder, Kvickly, Netto, adskillige specialbutikker, biograf og flere skoler. Fra forsommer til efterår er der livlig aktivitet i byen, ikke mindst langs vandet, hvor der afholdes koncerter, vandløb, kajakstafetter, rideture og meget mere.

Se Ry Højskoles park forandre sig fra september til december