Sammensæt dit eget skema på Ry Højskole

Her kan du se hvordan et ugeskema på Ry Højskole ser ud. På Ry Højskole har du mange timer på dit hovedfag. Dine valgfag giver dig mulighed for at prøve en masse andre fag af samtidig med at du fordyber dig i dit hovedfag. Efter halvdelen af de ophold, har du mulighed for at sammensætte dit skema på ny, med nyt hovedfag og nye valgfag.

Morgenmad 7.30 – 8.00

Fra 19.30-21.00

Husgruppemøde

Højskoleaften

Her ser du de fag, du kan vælge ud fra

Hovedfag

Værk og vandring
Yoga

Højskoleopholdets forløb

Højskoleopholdet er delt op i to perioder
På Ry Højskole har vi opdelt højskoleopholdet i to periode. Du kan sammensætte dit skema som du ønsker i både første og anden periode. Det giver en dig stor fleksibilitet og du kan nå at prøve en masse forskellige fag af.

Hvornår vælger du hovedfag?
Ved tilmelding vælger du et af de 6 hovedfag (de blå fag). Valget gælder kun de første 6 uger, som som vi kalder første periode. Efter de første 6 uger vælger du igen hovedfag (måske det samme som du havde i første periode – måske et andet, det er op til dig), som gælder for resten af højskoleopholdet, det vi kalder anden periode.

Hvornår vælger du valgfagene?
Efter ankomsten bliver du præsenteret for alle valgfagene og fagenes undervisere. Herefter vælger du de valgfag du helst vil have første periode. Når første periode afsluttes kan du vælge nye valgfag for anden periode.

Fordybelsesuger
På Ry Højskole har du hver uge mange timer på dit hovedfag. I både første og anden periode vil der være en hel uge, hvor du kun har hovedfagstimer – det kalder vi en fordybelsesuge. Her har du mulighed for at rejse ud med dit fag, lave særlige intense projekter og fordybe dig sammen med dine kammerater på dit hovedfag.

Studietur
På hvert ophold arrangeres der en studietur, hvor alle elever deltager sammen. Her er fokus ikke så fagligt snævert, som under fordybelsesuger, men i stedet på at rejse ud i verden, se noget og have det sjovt sammen i den store gruppe.

Hvor mange uger tilmelder man sig?
Om foråret kan man tilmelde sig det samlede 22 ugers forløb. Det gør næsten alle. Har man kun mulighed for at være med de første 7 uger eller de følgende 15, kan man vælge perioderne enkeltvis. Vælger man 7 uger, kan man ikke regne med en plads de følgende 15 uger.
Efterårskurset er på 18 uger, og man melder sig til det samlede forløb.

Fleksibelt højskoleophold
Strukturen med en første og en anden periode gør at det faglige indhold og dit ugentlige undervisningsskema er fleksibels. Efter første perdiode (som er 6 uger på efterårsholdet og 7 uger på forårsholdet) vælger alle igen nye fag. Ingen har på forhånd valgt fag til 2’ periode. Det giver dig god mulighed for at prøve en masse fag og vælge om undervejs i løbet af dit højskoleophold.

Forvirret?
Vi forstår godt, hvis det kan være lidt svært at overskue skema og struktur. Ring og hør nærmere eller kom forbi og få en rundvisning – så bliver du hurtigt meget klogere.