Ny forstander på Ry Højskole

Stefan Hollænder Kvamm - Ny forstander Ry Højskole

Stefan Hollænder Kvamm bliver Ry Højskoles nye forstander.

Blandt næsten 50 ansøgere, har et enigt ansættelsesudvalg sammen med skolens bestyrelse valgt at ansætte Stefan Hollænder Kvamm til forstander for Ry Højskole som afløser for Ole Toftdahl, der efter 14 år på posten har valgt at gå på pension.

Skolens bestyrelsesformand, Nils Nybro Eriksen udtaler i den anledning:

”Vi er overvældet over den interesse, der har været for at søge forstanderstillingen på Ry Højskole, og det bekræfter os i, at vi har en meget attraktiv højskole at tilbyde en ny forstander. Det har derfor også været en vanskelig opgave at skulle vælge blandt mange kvalificerede ansøgere, men ikke desto mindre er det i fuld enighed og med opbakning fra hele personalegruppen, at vi har valgt Stefan Hollænder Kvamm som skolens nye forstander fra den 1. august 2022.

Vi er alle meget glade for og trygge ved at have ansat Stefan som forstander, og vi føler, at han står stærkt i forhold til den opgave, der venter ham. Vi er overbeviste om, at Stefan vil kunne favne både fortid og fremtid for skolen, og han har en god ballast i forhold til både organisation og ledelse, ungdomspædagogik og dannelsesfællesskaber samt samfund, kunst og kultur. I vores samtaler med Stefan har vi kunnet mærke, at han forstår og bærer højskoletanken med sig i både krop, hjerte og hjerne.”

Stefan Hollænder Kvamm er 43 år og kommer fra en stilling som leder i kulturforvaltningen i Silkeborg Kommune. Stefan er uddannet antropolog og har en diplomuddannelse i ledelse. Han har tidligere været højskolelærer og involveret i en række organisationer og projekter indenfor kultur- og ungeområdet. Og så er Stefan musikproducer og musiker og har i denne sammenhæng været involveret i en lang række musikalske samarbejder.

Stefan Hollænder Kvamm:

”Jeg synes Ry Højskole er et helt fantastisk sted! Jeg er beæret og glad for at jeg skal tage del i skolens videre virke. Ry Højskoles historie spænder over imponerende 130 år. Ry Højskole lykkes med at binde historien sammen med nutiden med et relevant og tydeligt højskoletilbud, som appellerer til en bred gruppe elever og kursister. Det er godt gået!

Jeg kan se mig selv i Ry Højskoles værdigrundlag og tilgang til at lave højskole. Jeg synes jeg kan mærke at jeg passer godt ind i ånden på skolen. Ry Højskoles fysiske rammer er helt enestående, personalegruppen er engageret og kompetent og økonomien er solid. Nu skal jeg med ombord på skibet og så sejler vi sammen mod nye horisonter. Det bliver enormt spændende og jeg glæder mig meget. Sagt med en slet skjult reference tror og håber jeg på et jævnt, muntert og virksomt liv som forstander!”

For yderligere information om forstanderskiftet:
Nils Nybro Eriksen: 24821369
Stefan Hollænder Kvamm: 22996667