Malerkursus: Udfold dig kreativt og find din indre kunstner frem

malerkursus

Elsker du at udfolde din kreativitet igennem maling? Så bør du overveje et malerkursus på Ry Højskole. Her kan du udvikle dine kreative evner og eksperimentere med forskellige værktøjer, teknikker og materialer, inden for billedkunstens verden.

Om vores malerkursus

På et malerkursus, på Ry Højskole får du undervisning af dygtige engagerede undervisere, der brænder for at dele deres kunnen og viden med dig. Du vil komme til at arbejde med akrylmaling, billedkunstens farvelære, forskellige teknikker og materialer, på vores eget værksted. Her står vilde udfordringer og oplevelser i kø, uanset om du maler genkendeligt, abstrakt, stensil-inspireret eller street-art.

På kurset bliver der stillet forskellige opgaver, som sætter gang i dine egne ideer og sørger for, at du får lært at håndtere grundlæggende problemstillinger:

• Hvordan blander man farver og aktiverer deres magi?
  • Hvordan maler man skygger og skaber rum?
  • Hvad gør en komposition interessant?

Læs mere om vores mange kreative fag her.

Hvor længe varer et malerkursus og hvad koster det?

Et malerkursus på Ry Højskole, er en del af vores lange ophold, og hører til hovedfaget ‘Kunst og Form’. Vores lange malekurser begynder i januar og august. Efterårskurser er på 18 uger og forårskurser er på 22 uger, men med mulighed for at vælge 7, 15 eller alle 22 uger.

Et kursus hvor du bor på et dobbeltværelse koster 1.950 kr. pr. uge. Den endelige pris på et kursus afhænger dog af længden, hvilken type værelse du ønsker, samt hvilke rejser du deltager i.

Kan jeg starte på kurset selvom jeg ikke har malet før?

Et malerkursus på Ry Højskole er både for begyndere og øvede. Det er ikke nødvendigt at have nogen særlige forudsætninger eller noget bestemt niveau på vores kurser. Vi lægger vægt på, at alle føler sig velkomne, og at alle kan være med uanset erfaring og niveau.

9 tips – Sådan finder du inspiration til dit næste maleri

1. Gå på opdagelse i naturen: I naturen finder du ikoniske motiver, som kan give dig inspiration til motiv, farver, struktur eller noget helt fjerde.
  2. Besøg et museum: Museer byder på meget forskellig kunst, her vil du også kunne gå på opdagelse i gamle malerier. Studér hvordan andre kunstnere har malet, og find inspiration til dit eget maleri.
  3. Udforsk din by: Gå på opdagelse i dine egne omgivelser. Se på de ting, der omgiver dig, og se om der er noget, der kan inspirere dig til et nyt maleri.
  4. Lyt til musik: Musik kan have en stor indflydelse på dine følelser, og dette kan også komme til udtryk, når du maler. Find den type musik, der passer bedst til det humør, du ønsker at udtrykke i dit maleri.
  5. Læs en bog: At læse en historiebog, eller kigge i en bog med smukke billeder, kan hjælpe dig med inspiration til farver og strukturer.
  6. Lav et moodboard: Et moodboard er et papir med billeder, farver og tekst, der fungerer som inspiration. Moodboards kan derfor være en god og hjælpsom måde til, at visualisere og samle dine ideer til dit næste maleri.
  7. Se en film: Gense en gammel film, eller find en ny spændende en, der kan inspirere til et motiv. Du kan også finde en film med smukke billeder, der kan give dig inspiration til farver og struktur.
  8. Kig i dine egne billeder: Kig dine egne fotos igennem og se om der er nogle motiver der kan inspirere dig, som du kan arbejde videre på.
  9. Tag på en rejse: En rejse i udlandet kan være en god inspirationskilde til at finde på nye idéer til dine kunstværker. Udnyt turen til at tage en masse fotos, samle farverige blade og andre ting, der kan fungere som inspiration for dig.

Tag del i kreativiteten på Ry Højskole

Har du spørgsmål til kurset, valgmulighederne på skemaet eller noget helt tredje, er du velkommen til at skrive til os på kontoret@ryhojskole.dk eller ringe på Tlf. 86 89 18 88. Du er også meget velkommen til at besøge os og få en rundvisning.

Vi glæder os til at høre fra dig!