Tegnekursus: For dig, der vil udfolde dig sjovt og kreativt

Lær at tegne på tegnekursus

Er du en kreativ sjæl, og har du passion for at tegne og udfolde dig kunstnerisk? Så er et tegnekursus på Ry Højskole lige noget for dig! Vær med til at udfordre kreativitetens univers – kun fantasien sætter grænser!

Om vores tegnekursus

På Ry Højskole udvikler du dine tegnefærdigheder i et kreativt og udfordrende miljø. Der vil altid være plads til dig på vores hold – uanset om du er ny tegner eller har prøvet det før. På kurset bliver du klædt fagligt på af dygtige og erfarne undervisere, som elsker at lære fra sig.

Vores tegnekursus henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig kreativt. Kurset er for dig, som gerne vil have et afbræk fra den almindelige hverdag og som ønsker at udfolde sin kreativitet på ny.

Dét kan vi tilbyde dig på tegnekurset

Hos os kommer du på et kursus, hvor vi arbejder, lærer, undersøger og udforsker forskellige klassiske tegneteknikker. Nogle af teknikkerne kan virke svære og andre måske lidt nemmere – men bare rolig; sammen tager vi udfordringerne op hjælper hinanden i mål.

Sæt ord på kunsten

På vores hold lærer du at sætte ord på kunsten gennem tilrettelagte samtaler og diskussioner – enten i grupper, eller to og to. Vi arbejder med forskellige temaer så som krop, portræt og rum.

Hvor længe varer et tegnekursus, og hvad koster det?

Du kan lære at tegne på Ry Højskole på to måeder:

1. Du kan ofte lære at tegner på vores sommerkurser.
  2. Tegnekurset er også en del af de længerevarende højskoleophold inden for hovedfaget Kunst og Form. Disse ophold kan vare fra 7 og helt op til 22 uger.

Kan jeg starte på kurset, hvis jeg ikke har tegnet før?

Ja, det kan du tro! Vi arbejder ud fra den filosofi, at kan du holde på en blyant, kan du også lære at tegne. På tegnekurset lærer du om de grundlæggende tegneteknikker, samt hvordan du kan anvende dem i praksis.

7 tips til, hvad kan du tegne

Vi har samlet en liste med tips til, hvad du kan tegne på kurset. Disse tips kan du både gøre brug af, når du går på Ry Højskole, og også selv, hvis du ikke går på skolen. Tipsene er blot idéer til inspiration.

1. Naturen

På Ry Højskole kan du komme helt tæt på naturen. Skolen ligger tæt på træer og vand, og der er masser af områder, hvor du kan sidde og slappe af. Når først du har sat dig til rette, kan du nyde den smukke udsigt og i næste nu begynde at tegne det, der falder øjet ind. Det kunne f.eks. bølgerne i vandet eller træernes snørklede grene.

2. Arkitektur og bygninger

Gå en tur igennem Ry by og bliv inspireret af de unikke skrå facader fra byens gamle bygninger. Er du derimod til mere moderne arkitektur, kan du i stedet søge inspiration i meget af byens nybyggeri. På den måde lærer du måske en ny stilart eller tegneteknik.

3. Portrætter

På vores tegnekurser arbejder vi bl.a. med portrættet som tema. Forløbet med portrættering kan være en udfordring, men øvelse gør som bekendt mester, og der er intet, der er rigtigt eller forkert. Du kan f.eks. tegne et portræt af børn, unge eller voksne.

4. Figurer, former og mønstre

Er du en person, der kan lide at gå i detaljer, kan du teste dine evner ved at tegne figurer og mønstre. Det kan bl.a. være cirkler, firkanter, trekanter, striber, buer, zigzag mønstre og meget mere. Du kan også tegne et klassisk mandalasmønster, som du kan få med hjem.

5. Genstande

Hvis du kigger rundt i det lokale du sidder i, finder du mange genstande, som kan gengives på din tegning. Det kan fx være en plante, et penalhus eller et krus, som du  kan lægge på et bord foran dig og så tegne.

6. Dyr

Vores sidste tip til, hvad du kan tegne, er dyr. Gå en tur i naturen omkring Ry og bliv inspireret af de krybdyr, kæledyr, landbrugsdyr m.m., som du møder på din vej.

7. Skrift

Test dine evner ved at tegne og designe bogstaver af forskellig karakter. Afprøv tegning af fx kursiv skrift, blokbogstaver eller andre typer af skrift.

Tag del i kreativiteten på Ry Højskole

Har du spørgsmål til fagene på Kunst og Form på Ry Højskole eller til valgmulighederne på skemaet, er du velkommen til at skrive til os på kontoret@ryhojskole.dk eller ringe på 86 89 18 88. Du er også meget velkommen til at besøge os og få en rundvisning.

Vi glæder os til at høre fra dig!