Book rundvisning

FOLKEHØJSKOLE OG SKOLEKREDS

De fleste højskoler er opstået som resultat af lokale initiativer. Folkehøjskole hed det tidligere, og det er stadig almindeligt at tale som højskoler som folkehøjskoler.

Ildsjæle og lokale borgere

Den første folkehøjskole er fra 1844 og ligger i Rødding. Siden er der kommet mange til. Ry Højskole er fra 1892 og blev til med hjælp fra ildsjæle og lokale borgere. Det næsten nybyggede forsamlingshus blev Ry Højskoles første bygning. Den blev købt til en såkaldt fordelagtig pris, og her fra er skolen siden vokset bygning for bygning.

Renovering i 2017-2020

I dag strækker facaden på Klostervej sig over 100 meter. En stor og gennemgribende renovering, muliggjort af støtte fra A.P. Møllerfonden fra 2017 – 2020, har skabt sammenhæng i skolens byggeri og med byens eneste fredede bygning: Stationsbygningen, der ligger lige overfor.

Lokal forankring

Ry Højskole var fra begyndelsen ønsket af byens borgere. Som de fleste andre højskoler har også Ry Højskole en skolekreds, der mest består af medlemmer fra lokalsamfundet. Skolekredsen mødes hvert år i april kvartal til generalforsamling, hvor bestyrelsen aflægger beretning og dets medlemmer vælges.

Invitationer til arrangementer

I løbet af året inviteres medlemmerne til de fleste højskoleaftner, marathonsang eller lignende arrangementer. Skolekredsen er med til at sikre at Ry Højskole er lokalt forankret og til stadighed knyttes til byen som et kulturelt centrum.

Medlemskab

Alle kan ansøge om medlemsskab af skolekredsen. Som medlem får man tilsendt oplysning om højskoleaftner, årsskrift fra Ry Højskoles elevforening og rabat på alle skolens arrangementer. Et medlemsskab koster kr. 100 om året. Medlemsskab for hele husstanden koster kr. 160.

Medlemskab af skolekredsen

Hvis man ønsker medlemskab af Ry Højskoles skolekreds, sender man en anmodning, som bestyrelsen efterfølgende godkender.