Hvordan virker et kompas? Lær at bruge et magnetisk kompas

Find vej med et kompas

Vil du gerne være bedre til at orientere dig, når du er ude at vandre eller sejle? Med et magnetisk kompas i tasken eller i lommen bliver det nemmere for dig at navigere ude i det fri, så du ikke farer vild.

Hvad er et kompas?

Et kompas er et måleinstrument, der bruges til at afgøre ens retning. Der findes forskellige former for kompasser, men det mest typiske kompas til friluftsliv er et magnetkompas, som måler Jordens magnetiske nordpol.

Et magnetkompas består af en æske med en kompasnål og en kompasrose.

Kompasnålen er en frit drejelig nål, der er lavet af magnetisk materiale. Kompasrosen er en fast pejlskive, der viser 32 geografiske retninger, herunder de fire verdenshjørner, nord, syd, øst og vest.

Tit er magnetkompasset lille i størrelse, så det ikke optager for meget plads i ens rygsæk, eller man kan have det med i jakkelommen.

Hvordan virker et kompas?

Et magnetkompas, som navnet indikerer, fungerer på samme måde som en magnet, hvor der er en magnetisk nord- og sydpol, som tiltrækkes af hinanden.

Kompasset er bygget efter idéen om, at Jorden har et magnetfelt, og altså er én stor magnet. Fordi kompasnålen er lavet af magnetisk materiale, betyder det, at den tiltrækkes af magnetfeltet på Jorden.

De magnetiske poler ligger til gengæld forskudt af vores geografiske poler. Det betyder, at Jordens magnetiske nordpol faktisk ligger omkring den geografiske sydpol, og at den magnetiske sydpol ligger omkring den geografiske nordpol.

Nålen vil altid forsøge at pege mod den magnetiske sydpol, så uanset hvilken vej du vender og drejer dig, vil den vise mod nord.

Sådan bruger du et kompas

1. Stil dig udenfor og stå gerne stille
  2. Hold kompasset vandret med kompashuset opad, eller stil det på en jævn overflade
  3. Kompasnålen vil pege mod den magnetiske sydpol (mod nord)

Det kræver træning i at bruge et magnetkompas og aflæse det korrekt. I kompashuset kan man nemlig også ofte finde en lineal, hjælpestreger, en nordpil og en marchpil, som alt sammen hjælper dig til at finde vej, når du bruger et kort til at finde vej.

Find vej med et kort

Hvis du allerede kender din position og skal finde et bestemt punkt på kortet, skal du markere din position og målet på kortet. Derefter lægger du kompasset ovenpå kortet og bruger linealen til at måle afstanden.

Marchpilen skal pege mod din ønskede retning.

Herefter drejer du kompashuset, så nordpilen følger kortets nord, og hjælpelinjerne flugter med kortets meridianer. På den måde indstiller du det, der hedder gradtæller. Det er meget vigtigt, at du ikke flytter kompasset.

Nu hvor du har gradtallet, skal du dreje kompasset så kompasnålen ligger i nordpilen. Så skal du følge marchretningen, som altså er den retning, du skal gå i.

Pas på kompassets fejl

Magnetkompasset er ikke helt fejlfrit, og nogle gange kan man opleve, det fænomen der kaldes misvisning. Det sker, når nålen ikke peger mod geografisk nord, eller sand nord, som det også kaldes.

Derfor er der tre ting, man skal være opmærksom på, når man orienterer sig med et kompas.

1. Deviation: Kompasset bliver forvirret, hvis det bruges indendørs eller i nærheden af visse metaller, fordi disse er magnetiske. Derfor er det vigtigt, at du er udenfor og holder kompasset væk fra uvedkommende magnetfelter såsom jern og strømførende ledninger.
  2. Magnetisk deklination: Jordens magnetiske poler ligger omvendt af de geografiske poler, og derudover rykker de sig også over tid, så de er heller ikke på linje med Jordens centrum. Derfor er Jordens magnetfelt skævt i forhold til vores geografiske retninger.
  3. Magnetisk inklination: Kompasnåle er drejer normalvis i vandret plan, men på grund af den magnetiske inklination, vil nålen i praksis blive trukket nedad i stedet for sidelæns. Nålen vil forsøge at pege så direkte mod den magnetiske sydpol som muligt, men fordi de magnetiske poler er et stykke under horisonten, vil de magnetiske kræfter trække nålen nedad, når man er indenfor nogle få grader fra retningen af den magnetiske pol.

Tag del i friluftslivet på Ry Højskole

På Ry Højskole får du mulighed for at tage del i friluftslivet og prøve kræfter med forskellige aktiviteter til lands, til vands og i luften både i Danmark og i resten af Norden.

Ønsker du at mestre kompasset, vil du gerne have en anderledes fysisk udfordring, eller drømmer du om frisk luft i lungerne? Med et outdoor forløb på Ry Højskole får du en helt unik naturoplevelse, som ruster dig til dit fremtidige friluftsliv.

Læs mere om vores forskellige outdoor forløb her.