Hvordan maler man med akrylmaling? Få 7 tips til at male med akryl

Har du en drøm om at kunne udtrykke dig visuelt gennem malerkunst? Så er akrylmaling helt sikkert noget for dig. Læs med her, og lær mere om, hvad akrylmaling er for en størrelse.

Hvad er akrylmaling?
Akrylmaling er maling på lærred, papir, træplade eller andet medie med akrylbaseret maling. Denne type maling er let at arbejde med og fås i et væld af forskellige farver. Akrylmaling anbefales især til studerende og andre, som aldrig før har prøvet at male, og som ønsker at lære, hvordan man blander farver og skaber de rette effekter.

Har du lyst til at lære at male med akrylmaling? Så tag et kig på faget Billedkunst på Ry Højskole.

Hvad er forskellen på akrylmaling og oliemaling?
Da akrylmaling er vandbaseret, er det en del nemmere at arbejde med end de oliebaserede typer maling. Du kan skabe lige så flotte malerier med akrylmaling, som du kan med oliemaling. Metoderne er dog lidt anderledes.

Derudover er oliemaling noget dyrere end akrylmaling i anskaffelse. Et maleri malet med oliemaling tørrer ikke nær så hurtigt som et tilsvarende maleri malet med akrylbaseret maling. Og da akrylmaling er vandbaseret, skal du ikke bruge nær så skrappe kemikalier i forbindelse med rengøring af dine pensler, som når du maler med oliemaling.

Hvordan maler man med akrylmaling?
Der er flere forskellige metoder til akrylmaling – og ingen af dem er rigtige eller forkerte. Akrylmaling er utroligt nemt at arbejde med og tillader dig faktisk at finde din helt egen stil.

Du kan vælge at blande akrylmaling med vand og få en nærmest akvarel- eller gouache-lignende effekt. Du kan bruge akrylmaling på lærred eller spånplader.

Blomstermaleri 11

Du kan bruge såvel malerruller som pensler eller svampe, når du påfører akrylmaling. Mulighederne er mange. Og derfor er akrylmaling særdeles populært blandt såvel novicer som erfarne kunstnere.

I det følgende kan du læse de bedste tips til, hvordan du kommer godt i gang med akrylmaling.

Tip 1: Investér i god kvalitet
Selv om du er nybegynder inden for akrylmaling, bør du ikke give køb på dine høje standarder. Det er bedre at købe både farver og lærred i god kvalitet end at spare blot for at finde ud af, at lærredet revner, eller farverne løber.

Du bør derfor sørge for at anskaffe gode farver fra et kendt brand, et stabilt staffeli og lærred eller plader, som kan tåle mosten. Så får du størst glæde af dine eventyr med akrylmaling.

Tip 2: Vælg akrylmaling i grundfarverne
Selv om det kan være fristende at købe alle de forskellige tuber med akrylmaling i flotte farver, bør du i begyndelsen holde dig til grundfarverne.

Der er en vis læring forbundet med selv at blande sine farver og se, hvor det fører hen. Du kan komme rigtig langt med akrylmaling i farverne rød, gul, blå og eventuelt grøn, og så selvfølgelig sort og hvid.

Læs også: Guide til farveblanding

Blomstermaleri 29

Tip 3: Køb pensler i topkvalitet
Et sted, hvor du under ingen omstændigheder må spare, er dine pensler. Det er rigtig ærgerligt, hvis din pensel pludselig begynder at fælde og efterlader hår i dit kunstværk. Du bør anskaffe pensler med syntetiske hår, som er beregnet til akrylmaling – og ikke oliemaling.

Det er en god idé at vælge et par af de små og mellemstore runde pensler og nogle mellemstore flade, eventuelt én stor flad pensel, som også kaldes en motler. Så har du en god grundlæggende samling af pensler, som du altid kan udvide, skulle dine behov ændre sig.

Tip 4: Gå ikke ned på ekstraudstyr
Selv om akrylmaling ikke er nær så besværligt at arbejde med som oliebaseret maling, sviner det stadig en del. Du må ikke være bange for at grise dit udstyr til.

Det er klogt at have en del blandeskåle, syltetøjsglas, porcelænstallerkener og lignende, som er sat af til formålet, og som gerne må blive snavset. Køb eventuelt ind i en genbrugsbutik, eller brug glasemballage, som alligevel skulle smides ud.

Blomstermaleri 04

Tip 5: Tag på højskole, og lær at male med akrylmaling
Al begyndelse er svær, men kan godt blive lettere, hvis du tager ved lære af de mere erfarne kunstnere. På Ry Højskole kan du tilmelde dig faget Billedkunst, hvor du kan lære at male med akrylmaling.

Du får en introduktion til de forskellige teknikker samt grundlæggende farvelære. De dygtige instruktører kan hjælpe dig med at skabe det udtryk, du ønsker, og give dig de redskaber, du har brug for i forbindelse med akrylmaling. Læs mere om Billedkunst på Ry Højskole her.