Guide til farveblanding – Hvordan blander man farver?

Hvordan blander man farver? Læs med her i vores store guide til farveblanding

Drømmer du om at komme i gang med at male? Så er det en god idé, at du sætter dig ind i, hvordan man blander farver. Du kan selvfølgelig vælge at købe et sæt akrylfarver, som kommer i et væld af farver. Men hvis du ikke vil investere store pengesummer på din nye hobby helt fra begyndelsen, kan du med stor fordel selv foretage din farveblanding.

Du har måske set, hvordan en kunstmaler står med sin palet på hånden og ved hjælp af sin pensel blander farverne herpå. En kunstners palet er derfor tit en ren mosaik af farver. Du kan gøre det samme – og du behøver faktisk kun maling i grundfarverne rød, gul og blå samt hvid og sort for at kunne blande alle regnbuens farver. Det er blot et spørgsmål om at vide, hvordan man håndterer farvepigmenterne korrekt.

_45A1444

Her i guiden får du et overblik over, hvordan man blander de mest anvendte farver.

Har du lyst til at få endnu mere viden om billedkunst og farver, så har du gode muligheder for at dyrke din interesse her hos os: På Ry Højskole kan du vælge mellem 6 forskellige hovedfag: Friluftsliv, Teater, Keramik, Kloden Kalder, Kunst og Sangskrivning. På Kunstområdet kan du fordybe dig i Tegning, maleri, billedkunst, design og tredimensionelle udtryksformer.

Hvordan blander man brun?
Først og fremmest bør du passe på med at blande for mange forskellige farver sammen. Så vil du nemlig bare ende med en kedelig gråligt brun farve. Er farven brun målet med din farveblanding, er det selvfølgelig helt fint!

Hvilke farver skal man blande for at få brun?
Hvis du ønsker at blande en flot brun farve, skal du således have fat i alle tre grundfarver, nemlig rød, gul og blå. Du skal bruge mest af den røde, hvis du ønsker en klassisk brun. Skal farven tones hen i det grålige, kan du forsigtigt iblande lidt sort, og også gerne lidt blå og hvid.

Hvordan blander man lilla?
Lilla, violet, purpur og lignende variationer over dette tema får du ved at blande grundfarverne rød og blå.

Din lilla farve kan tones i retning af det blåviolette eller det rødviolette, afhængig af hvor meget henholdsvis rød eller blå farve du tilsætter. Vil du lysne eller nedtone farven, så den får en anden valør, tilsætter du hvid eller sort.

Hvad er valør?
Foruden begreber som primærfarver, sekundærfarver, tertiærfarver, grundfarver og komplementærfarver finder vi valør. Valør er farvens lysværdi og betegner, hvor tæt farven befinder sig på henholdsvis sort og hvid.

En farves valør har ikke noget at gøre med dens kulør, altså om der er tale om eksempelvis rød, grøn, blå eller orange. Når vi snakker om valør, handler det udelukkende om, hvorvidt farven er lys eller mørk. Valør er et vigtigt element i forbindelse med skyggelægning.

Hvordan blander man hudfarver?
Man kan blande alle hudfarver, både brune, gyldne og lyse af komplementærfarver både i de rigtige doser og evt. supplere med hvidt.

Hvordan blander man rød?
Rød er en grundfarve – og den kan du ikke blande dig frem til. Du kan dog tone din røde farve over i det violette eller det orange ved anvendelse af henholdsvis blå og gul. Og med hvid og sort maling kan du ændre farvens valør.

Hvordan blander man blå?
Ovenstående gælder også for blå, som er en af de tre grundfarver.

Hvordan blander man gul?
Se de to afsnit ovenfor. Gul er en grundfarve, eller primærfarve, og derfor kan du ikke blande dig frem til gul.

Hvordan blander man farver?

Hvordan blander man sort?
At blande til sort kan være en kompliceret proces. Sort findes i de nuancer de rødlige, blålige og grønlige farver giver.

Hvordan blander man orange?
Orange opstår som et resultat af blandingen af rød og gul farve. For en lysere tone på din orange eller rødorange farve, tilsæt gradvist hvid maling, til du får den ønskede valør.

Hvordan blander man grøn?
Grøn farve opstår som en blanding af blå og gul. Du kan skrue op og ned for varmen på din grønne farve mellem akvamarin og græsgrøn ved at variere gul til blå-ratioen, når du blander.

Hvordan blander man turkis?
Turkis er en variation over temaet grøn – dog mest ovre i det blå. Du kan blande dig frem til en smuk turkis ved hjælp af blå farve, som tilsættes gul, og til slut tilsætte hvid farve for en lysere valør.

Hvordan blander man grå farve?
De smukkeste grå nuancer får man når man blander komplementærfarver og tilsætter passende mængder sort og hvidt.

Hvordan blander man pink?
En ægte pink er ikke blot en lyserød blanding af rød og hvid farve. Pink har en smule kulde i sig, hvorfor du også bør tilsætte lidt blå farve. Skab en lys pink ved gradvist at tilsætte hvid.

Hvordan blander man mørkeblå?
En flot og dyb mørkeblå farve fås ved at tilsætte en smule orangerød maling til den blå. Du kan samtidig forsigtigt tilføje sort, indtil farven får den ønskede valør.

Hvordan blander man gammelrosa?
Gammelrosa er en lys og kølig variation over temaet lyserød eller rosa. Samtidig er gammelrosa en smule støvet i sit udtryk. For at blande en sart gammelrosa kan du starte med en hvid base og så tilføje rød maling, indtil blandingen bliver lyserød. Tilføj nu en smule blåt for at ”sænke temperaturen”. Til slut kan du forsigtigt tilføje sort for at opnå den støvede fornemmelse.

Blomstermaleri 09

Få styr på farverne med et ophold på Ry Højskole. Her kan du bla. vælge hovedfaget Billedkunst eller faget Tegning og maleri, hvis du gerne vil lære mere om at blande farver og blive bedre til at male.
Har du spørgsmål til et ophold på Ry Højskole, er du altid velkommen til at ringe til os på tlf.: 86 89 18 88 eller sende os en mail på kontoret@ryhojskole.dk.

Du kan også booke et besøg og opleve højskolen, vores flotte omgivelser og fag-lokalerne på en rundvisning. Du kan også læse mere om, hvad der venter dig på højskolen her i vores brochure.

Læs også vores indlæg om farvelære.