Guide til gennemslagskraft – sådan slår du igennem med dit budskab

Gennemslagskraft på Højskole

Brænder du inde med en masse budskaber, som du har trang til at formidle videre til andre? Er du måske politisk interesseret, leder for et team, eller ønsker du blot at få andre til at forstå hvor fed din yndlingshobby er? Så er den gode gennemslagskraft vejen til succes og indflydelse. Men hvordan får man sådan en? 

Hvorfor er det vigtigt med gennemslagskraft?

Gennemslagskraft er noget der tager tid at få. Nogle besidder det mere naturligt, ofte fordi de virkelig brænder meget for det de forsøger at slå igennem med. Men langt de fleste skal arbejde fokuseret med deres kommunikation og alle dens facetter for at opnå gennemslagskraft. 

Hvis man ønsker at have indflydelse på sine omgivelser, af større eller mindre betydning, er det altså vigtigt med gennemslagskraft. 

Den retoriske kanon – 6 step til gennemslagskraft 

I retorikken taler man om partes, som er 6 faser der tilsammen udgør den retoriske kanon. Disse faser blev grundlagt i oldtiden, og meget er sket med kommunikation siden, men meget gør sig stadig gældende i dag. 

Den retoriske kanon er vejen til god kommunikation, og dermed altså gennemslagskraft. 

Disse faser kan bruges i stort set al kommunikation, hvor du har mulighed for at forberede dig. 

De er for eksempel oplagte hvis du skal holde en tale til et arrangement, fremlægge noget på jobbet eller skrive et debatindlæg til en avis om du noget du synes er vigtigt. 

De 6 faser hedder: Intellectio, Inventio, Dispositio, Elocutio, Memoria og Actio. 

1. Intellectio: Kend dit publikum og din situation 

Selvom disse faser ikke nødvendigvis skal tages i rækkefølge, vil det næsten altid være oplagt at starte med at sætte sig ind i, hvem man gerne vil overbevise, og i hvilke situation det skal foregå.  

Hvem er dit publikum, kender de dig i forvejen, har du allerede en eller anden troværdighed hos dem, er de ekstra kritiske overfor dig fra udgangspunktet, er det unge, gamle, børn osv. 

Altså er din egen personlige troværdighed, som i retorikken omtales etos, afgørende for hvordan du skal formidle dit indhold, så du kan opnå personlig gennemslagskraft. 

Lav som det første en situationsanalyse: Hvad er dit budskab, hvem er din modtager og altså dem der skal overbevises, og hvad er dine udfordringer med at opnå netop det. 

2. Inventio: Skab stærke argumenter

I denne fase skal du finde dine stærke, skudsikre og uimodståelige argumenter – og ikke mindst de mulige modargumenter! 

Du skal altså kende dit emne rigtig godt. Derfor skal du researche en masse, så intet kan overraske dig, og så din modtager føler at alle deres modsvar er blevet modbevist med dine gendrivelser. 

En god argumentation er afgørende for gennemslagskraft, og der er mange teknikker og metoder til at finde de stærkeste argumenter. Men det vigtigste er at du brænder for dit emne og dit budskab, og husker hvem du taler til, når du skal skabe argumenterne. 

 3. Dispositio: Strukturér dit indhold 

Det er sindssygt vigtigt at du prioriterer i dit indhold og i dine argumenter, så din tale eller tekst ikke fremstår rodet. 

Mangler der struktur i kommunikationen vil man med meget stor sandsynlighed tabe lytteren eller læseren undervejs. Du skal tage din modtager i hånden, og let og elegant føre dem igennem din tale eller tekst, med en klar struktur og en rød tråd.

Lav derfor en masse klare afsnit, der har forskellige funktioner. For eksempel en indledning, første argument, et eksempel, andet argument, en gendrivelse og en afslutning. 

Det er desuden er fordel at markere afsnittene med vendinger som: “Lad mig komme med et eksempel” eller “Lad mig afslutte min tale med en lille historie”. 

4. Elocutio: Hvordan skal dine argumenter leveres? 

Denne fase handler om stil. I hvilken genre og stil skal du levere dine argumenter? Det lyder måske lidt nørdet, og det er det måske også. Men det er ikke desto mindre vigtigt. 

Du skal kæle for dit sprog, og tilpasse det din tilskuer! Skal du for eksempel holde en tale skal du skrive til øret, og det betyder en masse gentagelser og korte sætninger, for det er sådan vi kan følge med i det mundtlige rum.  

Men udover det kan du også udfordre dig selv med at bruge forskellige stilfigurer til at gøre dit sprog mere levende og opfindsomt. Du kan for eksempel forsøge dig med rim af forskellige slags, eller måske nogle sjove eller rørende metaforer. Prøv dig frem, det er sjovt. 

5. Memoria: Få publikum til at huske dit budskab

Denne fase er den der oftest udelades. I oldtiden, hvor faserne blev skabt, skulle denne fases bruges til at lære sit indhold udenad, fordi man ikke havde manuskripter. 

I dag forstår man memoria både som udenadslære, men også som evnen til at få publikum til at huske dit budskab. 

En tale er flygtig, og findes kun i nuet, medmindre du kan få din lytter til at huske det de har hørt. 

For at lykkes med det skal man vende tilbage til faserne dispositio og elocutio. Strukturér og gentag! 

6. Actio: Den gode fremførelse 

Denne fase er kun relevant hvis din ytring befinder sig i det mundtlige rum: en tale, et oplæg m.m.

Det helt afgørende for gennemslagskraften her er kropsprog, energi, tempo, og stemme! 

Din krop skal inddrages i talen, brug hænderne til at understrege pointer, brug scenen du står på, hav en åben kropsholdning og vær godt grounded på dine fødder. Med dette udgangspunkt vil du udstråle meget mere energi og power, end hvis du står med armene over kors og benene krydset. 

Dit tempo er også vigtigt. Hold en masse pauser, flere og længere end du tror. Det skaber lydhørhed, overblik og dynamik! 

Brug din stemme! Varm rigtig gerne din stemme op inden du skal igang, så den er afspændt og åben og klar til brug. 

Grib nuet og grib rummet, så skal det nok gå godt.  

Find din gennemslagskraft på Ry højskole 

Hvis du har lyst til at vide mere om gennemslagskraft og måske tage et skridt på vejen for at finde din egen, så tag et kursus i retorik på Ry Højskole. Her får du en masse værktøjer der kan styrke dine kommunikations- og argumentationsevner. Læs mere om kurset her. 

Scroll to Top