Croquis: 7 tips til croquis-tegning

Lær at tegne croquis

Drømmer du om at lære at tegne – og har du måske endda ambitioner om at uddanne dig til designer, illustrator eller kunstner? Så bør du prøve croquis-tegning.

Croquis-tegning er en af de vigtigste discipliner inden for tegnekunst og design. Det er nemlig gennem studierne af den nøgne form, at du lærer menneskekroppen at kende, som den ser ud.

På Ry Højskole kan du bl.a. fordybe dig i croquis-tegning i faget Billedkunst. Du kan her i artiklen læse mere om croquis og få vores 5 bedste tips til at komme i gang med at tegne croquis.

Hvad er croquis?
Croquis er tegning efter levende model. Inden for traditionel croquistegning anvendes både kvindelig og mandlig model.

Når du tegner croquis, handler det i høj grad om at se forbi dine fordomme om, hvordan menneskekroppen ser ud, og i stedet lade din skitse bero på de former, du kan iagttage.

Dette kan godt være rigtig svært, især for begyndere. Vi har alle en vis idé om, hvordan det menneskelige legeme ser ud. Og vi vil have en tendens til at tegne ud fra vore forestillinger, ikke ud fra, hvad vi ser.

Det er derfor, at tegning efter en levende model er mere lærerigt end at tegne stilleben (for eksempel blomstervaser eller frugt).

Du vil lære at abstrahere fra din forestilling og udelukkende fokusere på former, omrids og samspil mellem lys og skygge. På den måde får du den mest vellignende skitse – og du styrker samtidig samarbejdet mellem de to hjernehalvdele.

Hvad betyder croquis?
Croquis betyder, råt oversat, ”skitse”. Det vil sige, at du, når du tegner croquis, typisk ikke vil bruge mange timer på at udføre din tegning. I mange tilfælde vil øvelsen gå ud på at iagttage i fire minutter og så bruge det sidste minut på at tegne.

Andre former for croquisskitser udføres uden at kigge på papiret, men udelukkende på modellen. Blindtegning er en rigtig god øvelse, når det handler om de motoriske og kognitive aspekter ved tegning.

Du bliver med andre ord bedre til at tegne, hvad du ser – ikke hvad, du tror, du ser.

Kan jeg bruge en croquisdukke til croquistegning?
Du har måske set de såkaldte croquisdukker i butikker, som forhandler kunstnerartikler. Du kan selvfølgelig godt lære det basale om menneskelige proportioner ud fra skitser baseret på en croquisdukke i forskellige poseringer.

Det optimale er dog stadig at tegne efter en levende mandlig eller kvindelig model. Du bør derfor sætte tid af til et croquiskursus, hvor du kan lære at tegne croquis efter en rigtig croquismodel.

Tip 1: Brug kvalitetsmaterialer
Selv om croquistegning ikke skal resultere i færdige værker, er det stadig en god idé at anvende papir i kraftig kvalitet og gode blyanter til formålet. Optimalt medbringer du flere blyanter til dit croquiskursus, i fald en af dem skulle knække.

Tip 2: Sid behageligt
Du skal sørge for at sidde behageligt, når du vil tegne croquis. Hvis du sidder og vrider dig på stolen, kan du ikke fokusere på croquismodellen.

Tip 3: Giv dig god tid til at iagttage modellen
Det kan måske virke lidt grænseoverskridende, at der pludselig står en nøgen mand eller kvinde midt i dit synsfelt. Du vil dog hurtigt opdage, at jo mere du lader dig selv iagttage modellen, des mindre fylder selve nøgenheden.

Du vil få blik for såvel detaljerne som de overordnede linjer. Og når du begynder at tegne efter at have studeret modellen i flere minutter, vil du opleve, at din tegning ligner langt bedre, end hvis du skulle have fremstillet den på baggrund af dine forestillinger.

Tip 4: Tag ved lære af andre
Det kan godt betale sig at lytte til andres erfaringer om croquistegning, især når man aldrig selv har prøvet at tegne croquis. Du kan for eksempel se videoer på YouTube, der forklarer principperne bag croquistegning. Og du kan med stor fordel tilmelde dig et croquiskursus, hvor du kan få intensiv undervisning i denne fantastisk lærerige kunstnerdisciplin.

Tip 5: Tag på højskole med croquisundervisning
Hvis du ønsker at blive rigtig dygtig til at tegne på kort tid, er et croquis kursus en rigtig god idé. På et sådant kursus vil du kunne få den bedste hjælp fra dygtige instruktører og undervisere, som selv har mange års erfaring inden for fx design- eller illustratorverdenen.

På faget Billedkunst på Ry Højskole får du mulighed for at prøve kræfter med såvel akrylmaling på lærred som med rå skitser som for eksempel urban sketching og croquistegning. Du kan læse mere om Billedkunst og croquis på Ry Højskole her.