MUSIK I RY UGE 27 30. JUNI – 06. JULI 2024

Velkommen til en sommeruge på Ry Højskole fyldt med musik, sang, dans, feriestemning og spændende workshops. Kom og fordyb dig i netop det du brænder for. Du skal vælge én workshop, som du følger hele ugen.

Plads til alle
Der er plads til både begyndere og øvede og måske især dem midt imellem.

Instrumenttype
Når du melder dig på en sammenspilsworkshop, beder vi dig samtidig om at oplyse om dit eller dine instrumenter. Vi skriver til dig, hvis dit instrument er overtegnet.

Musikalsk, kulturelt og socialt
Udover workshops har vi lagt et program der veksler mellem musikalske-, kulturelle- og sociale indslag, der sikrer dig en afvekslende uge sammen med en masse andre musikglade mennesker.

Musikinstrumenter på Ry Højskole
Sammenspilslokalerne har basis setup med sanganlæg, trommesæt, forstærkere og keyboards. Derudover råder skolen over 3 flygler, klaverer, akustiske guitarer, musikcomputere og en masse afrikanske trommer. Vi opfordrer alligevel alle til at medbringe egne instrumenter både akustiske, elektriske og trommer.

Lige ned til Gudenåen
Ry Højskole ligger som en perle midt i Ry by med have lige ned til Gudenåen, hvor man kan bade, sejle i kano og fiske.

Ugeprogrammet for 2024
Ugeprogrammet for 2024 i detaljer er endnu ikke færdigt. Strukturen og indholdet fra 2023 finder du her: Musik i Ry 2023.

Kursusleder, priser og tilmelding
Kursusleder: Jeppe Bai, højskolelærer

Priser
Voksne: 5.600,-
Unge under 25 år 3.600,-

Tilmeldinger til sommerkurserne starter 6. november 2023 kl. 12.00.

Jazz

Jazz er ikke en bestemt lyd, et særligt beat eller nogle bestemte akkorder. Jazz er en samlebetegnelse for en masse slags musik, der danner ramme for improvisation, fortolkning og hvor der er højt til loftet.

Underviser: Peter Just Rasmussen, pianist og ekstern lektor

Partyband

Vi spiller nye og gamle hits. Hits som i tidens løb, har fyldt alverdens dansegulve. Fælles for numrene er, at de alle har et fedt groove, et ørehængende tema eller et catchy omkvæd.

Underviser: Mikael Kjær, trommeslager og musiklærer på Rytmisk Center, Kbh.

Underviser: Mikael Kjær, trommeslager og musiklærer

Soul, reggae og afrobeat

Vi skal spille lækker soul, tilbagelænet reggae og insisterende Afrobeat. Musik fra tre forskellige dele af verden og tre forskellige måder at være funky på. Sangen er i fokus, men bakkes op af et eksplosivt band med trommer, bas, perkussion, guitarer, klaver, orgel, hornsektion og lækkert kor.

Underviser: Jesper O. Jakobsen – Bassist, producer og højskolelærer

Trommer, sang & bevægelse

Rytmer, sang og bevægelse fra Brasilien, Cuba, Afrika og Ry. Vi spiller på congas, afrikanske trommer, baljer, tønder, flasker, stokke, fødder og hænder. Vi synger flerstemmige sange, fra pygmæsang, til danske sange med et tvist. Vi kommer til at svede.

Underviser: Lisa Desirée – Sanger og musiklærer

Musik, band, sammenspil og sangskrivning på Ry Højskole

Rytmisk kor

Vi vil tage udgangspunkt i gode, medrivende sange fra vidt forskellige genrer. Nogle vil være hits eller evergreens, men vi skal også synge sange I aldrig har hørt før. Vi skal arbejde med: Klang, intonation, rytme og udtryk og gennem ugen blive klogere på vores egen stemme og på det, at synge sammen med hinanden.

Underviser: Kristian Bisgaard, pianist, komponist og korleder